image

De Info Flash van jouw apotheker

De Info Flash van jouw apotheker

Waarom slaap ik minder goed dan vroeger?

Waarom slaap ik minder goed dan vroeger?

Waarom slaap ik minder goed dan vroeger?

Meer en meer mensen ontwaken ’s morgens met een onuitgeslapen gevoel. Nochtans bestaan er heel wat goede oplossingen om dit te voorkomen.

1. Te veel stress

De pandemie, problemen op het werk of in de privésfeer … het leven loopt niet altijd van een leien dakje! Als je moeilijk de slaap kan vatten, ’s nachts ligt te piekeren of als angstgevoelens je wakker houden, dan is de kans groot dat je ’s morgens vermoeid wakker wordt. Te meer omdat slapen en stress nauw met elkaar zijn verbonden. Stress heeft niet alleen een negatief effect op de kwaliteit en de duur van de slaap, een te korte nachtrust kan op zijn beurt ook onze weerstand tegen stress verminderen.

1. Te veel stress

De pandemie, problemen op het werk of in de privésfeer … het leven loopt niet altijd van een leien dakje! Als je moeilijk de slaap kan vatten, ’s nachts ligt te piekeren of als angstgevoelens je wakker houden, dan is de kans groot dat je ’s morgens vermoeid wakker wordt. Te meer omdat slapen en stress nauw met elkaar zijn verbonden. Stress heeft niet alleen een negatief effect op de kwaliteit en de duur van de slaap, een te korte nachtrust kan op zijn beurt ook onze weerstand tegen stress verminderen.

Onze tips om beter te slapen

Mindfulness

10 minuten bewust mediteren voor het slapengaan helpt om het stressniveau te verminderen. Mindfulness wordt wetenschappelijk erkend voor zijn positief effect op het immuunsysteem, de bloeddruk, stress, pijn en depressie. Er bestaan tal van apps (Headspace, Calm, …) waarmee je thuis eenvoudig aan de slag kan.

Cognitieve gedragstherapie (CGT)

Deze vorm van psychotherapie vertrekt vanuit de visie dat onze problemen niet zozeer veroorzaakt worden door externe situaties, maar wél door de interpretatie die we eraan geven. Met CGT leer je op een andere manier om te gaan met problemen en met negatieve gedachten die je levenskwaliteit aantasten. CGT is uitermate geschikt om slaapproblemen zoals insomnia aan te pakken.

Fytotherapie

Bereidingen op basis van bloemen en planten bieden vaak een extra ondersteuning bij het inslapen. Passiebloem, valeriaan, melisse en lindebloesem werken efficiënt, en dat onder de vorm van thee, supplementen of essentiële oliën. Opgelet: hoewel het om natuurlijke producten gaat, zijn ze niet voor alle situaties geschikt. Vraag gerust om raad bij je apotheker.

Mindfulness

10 minuten bewust mediteren voor het slapengaan helpt om het stressniveau te verminderen. Mindfulness wordt wetenschappelijk erkend voor zijn positief effect op het immuunsysteem, de bloeddruk, stress, pijn en depressie. Er bestaan tal van apps (Headspace, Calm, …) waarmee je thuis eenvoudig aan de slag kan.

Cognitieve gedragstherapie (CGT)

Deze vorm van psychotherapie vertrekt vanuit de visie dat onze problemen niet zozeer veroorzaakt worden door externe situaties, maar wél door de interpretatie die we eraan geven. Met CGT leer je op een andere manier om te gaan met problemen en met negatieve gedachten die je levenskwaliteit aantasten. CGT is uitermate geschikt om slaapproblemen zoals insomnia aan te pakken.

Fytotherapie

Bereidingen op basis van bloemen en planten bieden vaak een extra ondersteuning bij het inslapen. Passiebloem, valeriaan, melisse en lindebloesem werken efficiënt, en dat onder de vorm van thee, supplementen of essentiële oliën. Opgelet: hoewel het om natuurlijke producten gaat, zijn ze niet voor alle situaties geschikt. Vraag gerust om raad bij je apotheker.

De keuze van Multipharma

Om makkelijker in slaap te vallen

image

Infusie Goede Nacht Linde Oranjeblad – Biolys

Linde heeft een kalmerende werking die je helpt ontspannen en het inslapen vergemakkelijkt.

Voor een kwalitatief betere nachtrust

image

Sleep Forte – Sediplus

Dit voedingssupplement op basis van valeriaan, eschscholzia en melatonine bevordert een kwalitatieve nachtrust in geval van een onrustige slaap.

Om makkelijker in slaap te vallen

image

Infusie Goede Nacht Linde Oranjeblad – Biolys

Linde heeft een kalmerende werking die je helpt ontspannen en het inslapen vergemakkelijkt.

Voor een kwalitatief betere nachtrust

image

Sleep Forte – Sediplus

Dit voedingssupplement op basis van valeriaan, eschscholzia en melatonine bevordert een kwalitatieve nachtrust in geval van een onrustige slaap.

23%

van de Belgen slaapt slecht door stress.

(Gezondheidsenquête Sciensano 2018)

3

Chronische slapeloosheid wordt gekenmerkt door problemen met inslapen en/of vroegtijdig wakker worden gedurende minstens 3 nachten per week en dat gedurende minstens 3 maanden.

(AVIQ – Waals Agentschap voor Levenskwaliteit)

23%

van de Belgen slaapt slecht door stress.

(Gezondheidsenquête Sciensano 2018)


3

Chronische slapeloosheid wordt gekenmerkt door problemen met inslapen en/of vroegtijdig wakker worden gedurende minstens 3 nachten per week en dat gedurende minstens 3 maanden.

(AVIQ – Waals Agentschap voor Levenskwaliteit)

Stress heeft niet alleen invloed op de slaapkwaliteit. Ontdek al onze artikelen rond deze problematiek.
image

2. Het effect van blauw licht

Blauw licht heeft een stimulerend effect op ons welzijn en onze waakzaamheid, anderzijds voorkomt het de aanmaak van melatonine, het lichaamseigen slaaphormoon. Het wordt niet alleen verspreid door de zon, maar ook door ledlampen en de schermen van onze tablets, smartphones en computers. Als zodanig maakt blauw licht deel uit van het lichtspectrum. Als je jezelf blootstelt aan blauw licht in je slaapkamer, denkt je lichaam dus dat het nog dag is, waardoor je moeilijker de slaap kunt vatten.

2. Het effect van blauw licht

Blauw licht heeft een stimulerend effect op ons welzijn en onze waakzaamheid, anderzijds voorkomt het de aanmaak van melatonine, het lichaamseigen slaaphormoon. Het wordt niet alleen verspreid door de zon, maar ook door ledlampen en de schermen van onze tablets, smartphones en computers. Als zodanig maakt blauw licht deel uit van het lichtspectrum. Als je jezelf blootstelt aan blauw licht in je slaapkamer, denkt je lichaam dus dat het nog dag is, waardoor je moeilijker de slaap kunt vatten.

Hoe kan je blauw licht neutraliseren?

Vermijd het gebruik van tablets en smartphones voor het slapengaan

Breng je je avonden door voor het scherm en val je moeilijk in slaap? Dan is de oorzaak niet ver te zoeken ... Om de aanmaak van melatonine te bevorderen, zet je best een half uur voor het slapen de schermen uit. Ben je écht niet van het scherm weg te slaan? Zet je scherm dan in nacht- of leesmodus!

Draag een bril met blauwlichtfilter

Vandaag vind je verschillende soorten brillen met blauwlichtfilter op de markt. Let erop dat de glazen weldegelijk turkoois-blauw licht filteren, dus het licht dat de aanmaak van melatonine verhindert, en niet het blauw-violet licht dat schadelijk is voor je ogen. Vraag bij twijfel om raad bij je optieker.

Geef je slaaphormoon, melatonine, een boost

Melatonine, dat wordt aangemaakt in de pijnappelklier, geeft je hersenen het signaal dat het nacht wordt en dat het tijd is om te slapen. De piek van de productie vindt plaats tussen 2u en 5u ‘s morgens. Kom je melatonine te kort? In dat geval beveelt jouw apotheker je Bio Melatonine Complex aan. Dit voedingssupplement bevat 0,29 mg van de actieve stof melatonine en je kan het gewoon onder je tong laten wegsmelten.

Een slechte nachtrust verhoogt het risico op stress, obesitas, concentratieproblemen en ongevallen.

3. Overschakeling naar zomeruur

De overschakeling naar het zomeruur werd ingevoerd in de jaren 70 met de bedoeling om energie te besparen. Maar we zijn er ook een uur slaap door kwijt. Hierdoor is onze biologische klok gedurende meerdere dagen verstoord, met alle gevolgen van dien: moeilijk inslapen, verminderde concentratie en eetlust, gemoedsschommelingen, enz. Sommige wetenschappers zijn van mening dat de overschakeling naar zomertijd schadelijker is dan een jetlag omdat het niet verbonden is aan een veranderde activiteit, zoals bijvoorbeeld vakantie. Het goede nieuws? Behoudens nieuw uitstel door het Europees Parlement en de Europese lidstaten schakelen we op 28 maart 2021 voor de laatste keer over naar het zomeruur.

Onze tips om goed om te gaan met het zomeruur

Laat je baby of jonge kinderen wennen

Stel je wekker af voor het slapengaan

Vroeger gaan slapen

Stel het ontbijt, het slapengaan en wakker maken van je baby en jonge kinderen geleidelijk uit met 15 minuten, en dat vanaf 3 tot 4 dagen voor de verandering van uur. Sluit de luiken en gordijnen om te verhinderen dat het daglicht ’s avonds in de slaapkamer binnendringt.

Door te anticiperen op de uurverandering geef je je organisme alvast een eerste signaal. Ideaal voor zij die moeilijk de slaap kunnen vatten omdat ze wakker liggen van al de dingen die ze de volgende dag niet mogen vergeten te doen.

Het is heel eenvoudig: één uur minder slapen betekent ook een kortere nachtrust. Als je niet de mogelijkheid hebt om ’s morgens lekker uit te slapen, zoek dan je bed een uurtje eerder op.

Laat je baby of jonge kinderen wennen

3 à 4 jours avant le changement d’heure, décalez progressivement de 15 minutes l’heure du repas, du coucher et du réveil de bébé et des jeunes enfants. Fermez volets et rideaux pour que la lumière du jour n’entre pas dans la chambre le soir.

Stel je wekker af voor het slapengaan

Door te anticiperen op de uurverandering geef je je organisme alvast een eerste signaal. Ideaal voor zij die moeilijk de slaap kunnen vatten omdat ze wakker liggen van al de dingen die ze de volgende dag niet mogen vergeten te doen.

Vroeger gaan slapen

Het is heel eenvoudig: één uur minder slapen betekent ook een kortere nachtrust. Als je niet de mogelijkheid hebt om ’s morgens lekker uit te slapen, zoek dan je bed een uurtje eerder op.

10 goede gewoontes

image

De keuze van Multipharma

Verminder stress en spanningen

image

Slaap Ontspanning Luchtspray – Puressentiel

Deze spray bevat een mengeling van 12 essentiële kalmerende oliën die je ’s avonds helpen inslapen en je tijdens de dag helpen ontspannen.

Voor een gezonde, herstellende slaap

image

Lunestil

Dankzij zijn werking met vertraagde afgifte zorgt de combinatie van lavendelolie, passiebloem, vitamine B6 en melatonine voor een kwalitatieve slaap, een hele nacht lang...

Verminder stress en spanningen

image

Slaap Ontspanning Luchtspray – Puressentiel

Deze spray bevat een mengeling van 12 essentiële kalmerende oliën die je ’s avonds helpen inslapen en je tijdens de dag helpen ontspannen.

Voor een gezonde, herstellende slaap

image

Lunestil

Dankzij zijn werking met vertraagde afgifte zorgt de combinatie van lavendelolie, passiebloem, vitamine B6 en melatonine voor een kwalitatieve slaap, een hele nacht lang...

Advies nodig? Op zoek naar een product?

Afspraak over 2 weken!

Volg ons op: