image

De Info Flash van jouw apotheker

Hoe je buikje wegwerken?

Heb je de indruk dat je alles al hebt geprobeerd? Voor elk probleem is er een oplossing! Met een beetje goede wil en dankzij de tips van je apotheker krijg je opnieuw een platte buik.

1. Masseer je buik

Door je buik regelmatig te masseren, bevorder je de spijsvertering, verminder je vochtretentie, verlies je vet en verbeter je de bloedsomloop en de darmtransit. Masseer nog doeltreffender met behulp van gels, crèmes of afslankende oliën. Deze hebben een verstevigend, drainerend effect en gaan bovendien cellulitis tegen. Een opgeblazen en pijnlijke buik kan ook veroorzaakt worden door bepaalde ziekten en voedingsintoleranties (lactose, gluten…). Raadpleeg je arts in geval van twijfel.

Twee bewezen technieken

Massage tegen opgeblazen buik

Is je buik ’s morgens plat maar voelt hij in de loop van de dag ronder aan? Dat kan te wijten zijn aan je spijsvertering, aan een teveel aan fruit en rauwe groenten, aan koolstofrijke dranken of stress. In al deze gevallen kan een cirkelvormige massage helpen! Hoe je dat doet? Beweeg je hand in wijzerzin, zoals je spijsvertering. Hou je handpalm goed plat op de buik, begin met kleine cirkeltjes rond de navel en ga zo steeds meer naar buiten toe. Zodra je maag- en darmgeluiden hoort, weet je dat de massage zijn werk doet. Neem net voor je massage even de tijd om diep in en uit te ademen zodat je meer zuurstof krijgt en ontspant. Masseren doe je best na de maaltijden of net voor het slapengaan.

Afslankmassage

Vanaf een bepaalde leeftijd, en vooral bij vrouwen in de menopauze, beginnen vetten zich in de buik op te stapelen. Als de opslagcapaciteit van de vetcellen (de adipocyten) is bereikt en je niet gezond eet, nemen andere cellen deze rol over. Met massage en afslankproducten kan je dit vet wegwerken en opnieuw een platte buik krijgen. De meest doeltreffende massage om buikvet aan te pakken, is knijpen-en-rollen. Knijp je vetrol stevig tussen de duim en de wijsvinger en laat de huid tussen je vingers rollen, van boven naar beneden en van beneden naar boven. We beweren niet dat het altijd even prettig aanvoelt, maar het werkt wel. Doe deze routine elke avond, tijdens je favoriete serie bijvoorbeeld.

De keuze van Multipharma

Verstevigend

image

Vinosculpt Lift & Firm Lichaamsbalsem – Caudalie

De slagroomtextuur van deze balsem, verrijkt met antioxiderende polyfenolen uit druiven en verstevigend irisextract, bevordert de massage zonder een vettige film achter te laten. De bio-karitéboter beschermt de hydratatie en de soepelheid van de huid.

Anti-cellulitis

image

Natural Afslankkuur – Somatoline Cosmetic

Verslankende en drainerende gel die uit 95% natuurlijke actieve bestanddelen bestaat. Cafeïne, roze peper en granaatappel bevorderen de afbraak van vetcellen. Gember en pepermunt stimuleren de microcirculatie. Escine bevordert de eliminatie van overtollig water.

Anti-striemen

image

Phytolastil Soluté – Lierac

Dit plantaardige herstructurerend complex (leeuwenklauw, klimop en paardenstaart), rijk aan flavonoïden en tanoïden, vermindert zwangerschapsstriemen en striemen ten gevolge van gewichtsschommelingen, en dit door de biosynthese van collageen- en elastinevezels te activeren.

We spreken van abdominale obesitas als de middelomtrek groter is dan 88 cm bij vrouwen en groter dan 102 cm bij mannen. Dit geeft risico’s op hart- en vaatziekten.

2. Versnel je stofwisseling

Iedereen is anders als het gaat om lichaamsgewicht. Sommigen verbranden alles wat ze eten, anderen slaan alles op in de buik of in de billen. Tenzij je onevenwichtig eet, heeft dat te maken met je basale stofwisseling, oftewel het aantal calorieën dat je lichaam in rust elke dag verbrandt. Dit hangt dan weer af van je lengte, gewicht, leeftijd, geslacht en genetische achtergrond. Je basale stofwisseling kan soms trager werken om hormonale of medische redenen (diabetes, schildklierproblemen), maar ook door een te streng dieet. Vraag bij twijfel raad aan je apotheker.

Tips om je stofwisseling te boosten

Beweeg meer

Onze spieren hebben energie nodig om te kunnen functioneren. Door regelmatig te sporten verbruik je niet alleen meer calorieën, je verhoogt ook je basale stofwisseling, of het aantal calorieën dat je lichaam in rust nodig heeft om te functioneren. Hoe hoger je percentage spiermassa, hoe hoger je basale stofwisseling. De American Heart Association beveelt aan om wekelijks minstens 150 minuten matig intensief of 75 minuten zwaar intensief te bewegen. Dit komt overeen met 20 minuten stappen per dag of 3 sportinspanningen per week. Kortom: diëten alleen volstaat niet om je buikje kwijt te raken…

Meer eten

Alleen al je spijsvertering houdt de stofwisseling aan de gang. Daarom raden we aan om dagelijks 3 maaltijden te nemen, afhankelijk van je basale stofwisseling. Deze waarde situeert zich tussen 1200 en 2000 calorieën, al naargelang geslacht, leeftijd, gewicht en fysieke activiteit. Als je jezelf een te streng dieet oplegt, bestaat de kans dat je stofwisseling vertraagt. Daarom raadpleeg je best een voedings- of dieetspecialist voor een dieet op maat. Bij wijze van extra boost kan je een kuur van drainerende of vetverbrandende supplementen volgen. Volgens het principe van de thermogenese stimuleren vetverbranders de stofwisseling omdat ze de lichaamstemperatuur lichtjes doen toenemen.

Meer slapen

Studies tonen aan dat er een verband bestaat tussen de duur van de slaap en abdominale obesitas. Korte slapers, die per nacht minder dan 5 uur slapen, hebben de neiging om meer buikvet op te slaan. De reden is eenvoudig: een tekort aan slaap brengt vermoeidheid met zich mee, waardoor je snoepgoesting wordt gestimuleerd en je motivatie om te sporten vermindert. Maar een slaaptekort heeft ook een effect op je stofwisseling: als je te weinig slaapt, neemt je hongerhormoon (ghreline) en dus je hongergevoel toe. Bovendien heeft je slaap via thermoregulatie ook een impact op je energieverbruik.

De keuze van Multipharma

3-in-1

image

Turbo draine perzik – Forté Pharma

Deze drank met perziksmaak heeft drie aanvullende werkingen die de stofwisseling bevorderen. Groene thee helpt calorieën te verbranden. Kersensteel, moerasspirea en hibiscus hebben een drainerend effect. Het trio van aosa-algen, ginseng en guave heeft een mineraliserende werking.

Vetbinder

image

Gewichtsverlies – XLS Medical

Deze combinatie van plantaardige actieve ingrediënten helpt de opname van vet in je lichaam te voorkomen. Vezels van acaciagom en nopal verminderen de absorptie van vet uit je maaltijd en voorkomen dat ze worden verteerd.

24u/24

image

Slimboost Dag & Nacht – Forté Pharma

Deze formule, gebaseerd op het principe van de chronobiologie, combineert 15 afslankende ingrediënten. Deze helpen om overdag vetten te verbranden, beperken de vetopname tijdens de nacht en verminderen de eetlust. Bevat maté, nopal, kurkuma en kola.

3. Verlies gewicht

Wanneer je wat kilootjes bijkomt, verspreidt het vet zich gelijkmatig over de buikstreek, heupen, dijen en billen. Alles hangt af van je lichaamsbouw. Personen met een endomorfe lichaamsbouw slaan alles op in de buikstreek. Wil je opnieuw een platte buik? Dan moet je je voeding bijsturen en stoppen met dwangmatig snoepen. Vermijd ook industriële voeding: transvetten bevorderen buikvet, zelfs als ze niet te veel calorieën bevatten.

Tips om je doelstellingen te halen

Vermijd pieken in je bloedsuikerspiegel

Balanceer je eetlust

Door te kiezen voor voeding met een lage glycemische index, zoals volkoren granen, amandelen en ansjovis, voorkom je dat je insuline een jojo-effect heeft op je bloedsuikerspiegel. Want zo, en zeker als je niet regelmatig sport, cumuleer je vetten in je lichaam. Vermijd daarom voeding met een hoog bloedsuikergehalte. Wit brood, gebak, zoetigheid en frietjes bevatten vaak veel geraffineerde en verwerkte suikers. Omdat deze snel verteren, verhogen ze je drang om te snoepen.

Kan je maar moeilijk afblijven van snoep? In combinatie met gezonde eetgewoontes helpen eetlustremmers je afslanken. Er bestaan twee soorten eetlustremmers. De eerste, op basis van natuurlijke ingrediënten, bevatten vezels die opzwellen in de maag en een gevoel van verzadiging geven. De tweede soort werkt in op de neurotransmitters (dopamine, serotonine, noradrenaline). Deze reguleren de eetlust en remmen dwangmatige eetbuien af. Bij Multipharma vind je verschillende productgamma’s.

De keuze van Multipharma

Bevordert het verzadigingsgevoel

Eetlustremmer – XLS Medical

Deze eetlustremmer is een doeltreffend product om de eetlust en dwangmatige eetgewoonten af te remmen. Zijn actieve bestanddeel, Redusure, is een gepatenteerde mix van voedingsvezels die opzwellen in de maag en een gevoel van verzadiging geven.

Anti-fringe

XTRA Slim Eetlustremmer - Forté Pharma

Johannesbrood, in combinatie met konjac en basilicum, zwelt in de maag op en vermindert zo de eetlust tijdens maaltijden. Het product bevat eveneens vitamine B: dit draagt bij tot een beter zenuwevenwicht en helpt dwangmatige eetbuien onder controle houden.

Top 10 van de voedingsmiddelen voor een platte buik

Amandelen • Artisjok • Volkoren granen • Plat water • Venkel • Gember • Peulvruchten • Blauwe bessen • Vette vis • Wit vlees

4. Verstevig je diepe buikspieren

Onze buikspieren ondersteunen niet alleen de ruggengraat. De transversale buikspier, de diepst liggende buikspier, dient ook om onze organen en ingewanden op hun plaats te houden en helpt bij het uitademen. Een goed gespierde transversale buikspier geeft een platte buik. Met dagelijkse oefeningen kan je deze spier extra verstevigen.

Twee oefeningen voor keiharde buikspieren

Planking

Stomach vacuuming

Planking is één van de meest effectieve oefeningen voor een platte buik. Het activeert alle buikspieren zonder ze te doen uitzetten. Ga op je buik op de grond liggen. Steun met je onderarmen op de grond (ellebogen op schouderbreedte) en laat je lichaam een rechte lijn vormen, waarbij je alleen ondersteund wordt door je onderarmen en tenen. Hou je nek goed recht en kijk naar de grond. Span je buik en billen op en hou deze positie aan zolang je kan.

Ga met je rug op de grond liggen met de armen naast je lichaam en je handpalmen naar boven. Spreid je benen op bekkenbreedte, plooi de knieën en hou je voeten plat op de grond. Druk je onderrug tegen de grond en kantel je bekken naar achteren. Adem diep in en laat daarbij je buik flink uitzetten. Adem vervolgens zo langzaam mogelijk uit via de mond en trek je buik in alsof je met je navel de grond wil raken. Hou deze positie zo lang mogelijk aan zonder je buik op te blazen (minstens 20 seconden).

25,5

Het gemiddelde BMI van de volwassen bevolking in België.

(Gezondheidsonderzoek 2018, Sciensano)

49,3%

van de volwassen Belgische bevolking lijdt aan overgewicht.

(Gezondheidsonderzoek 2018, Sciensano)

Advies nodig? Op zoek naar een product?

Afspraak over 2 weken!

Volg ons op: